Schrijvende ondernemers #3: Michael Pilarczyk

 

Met veel plezier begeleid ik schrijvers bij het schrijven van hun boeken. Steeds vaker zijn dat ondernemers. Om beginnende schrijvers meer inzicht te geven in het proces van schrijven en uitgeven, laat ik de komende tijd schrijvende ondernemers aan het woord. Vandaag: Michael Pilarczyk, schrijver van onder meer Master your mindset.

Waarom schrijf je boeken?

De voornaamste reden is om mensen toegang te geven tot kennis en ervaring die ik heb over bepaalde onderwerpen. Ik wil graag kennis en ervaring delen over levenskunst, zoals ik dat noem. In mijn specifieke geval is dat mindset, het functioneren van ons denken, hoe ons gedrag tot stand komt en hoe je dat kunt veranderen in positieve zin. Dit zijn onderwerpen waarover je op school niets leert en tijdens je opvoeding wordt er ook niet veel over uitgelegd. En juist dit zijn de belangrijkste zaken in je leven, jezelf begrijpen, je eigen denkwijze begrijpen, communicatie, begrijpen hoe anderen denken en reageren. Toen ik begon in te zien dat veel mensen hier inzichten en kennis misten, ben ik erover gaan spreken en schrijven. Een andere reden is dat het mij een bepaalde status en bekendheid geeft als expert in deze materie.

Over Master your Mindset: hoe lang zat er tussen de eerste woorden op papier en het boek in handen?

De inhoud van Master your mindset zat al grotendeels in mijn hoofd, omdat het onderwerpen bevat waarover ik veel spreek. Daardoor kon ik dit verhaal vrij snel op papier zetten. Het schrijfproces duurde vier maanden. Vervolgens nog correcties en opmaak. Eind mei 2016 ben ik begonnen met schrijven en 5 november was de boekpresentatie.

Je neemt het schrijven serieus. In een goed boek gaan enorm veel uren zitten. Vind je het je tijd waard?

Ja, anders zou ik het niet doen. Ik schrijf graag en zou het meer willen doen. Maar goed schrijven kost echt heel veel tijd. Ik heb nu twee boeken geschreven en vier vertaald. Maar ik schrijf ook artikelen voor online publicaties en mijn online programma’s zijn feitelijk ook een soort boeken. Het is in elk geval serieus schrijfwerk. Ik schrijf liever minder, maar wat ik schrijf doe ik graag zo goed mogelijk. Ik wil graag een nieuw boek schrijven, maar ik weet dat ik daarvoor maanden tijd nodig heb en daarvoor kan ik momenteel niet de ruimte in mijn agenda maken. Maar er komt zeker een nieuw boek.

Hoe organiseerde je het schrijven naast je onderneming(en)? 

Als ik schrijf, dan schrijf ik en doe ik zo min mogelijk andere dingen. Dat betekent zo veel mogelijk uren per dag, elke dag en vaak ook ‘s nachts. Ik ga ‘s ochtends zitten, dan lees ik wat ik al op papier heb staan, wat ik de vorige dag heb geschreven en dan begin ik te schrijven. Soms schrijf ik dan veel nieuwe tekst, soms ga ik tekst van de dag ervoor bijschaven, dus herschrijven. Als ik in een schrijfproces zit, wil ik mijzelf niet laten afleiden door andere zaken. Er zijn ook momenten van onderzoek, opzoeken en lezen, om feiten op te zoeken of bepaalde zaken te kunnen onderbouwen. Dat hoort er allemaal bij. Ik maak tijd om te schrijven, zodat ik mij zo min mogelijk met andere zaken of activiteiten hoef bezig te houden. Focus!

Wat vond je tegenvallen bij het schrijven?

Het kost heel veel tijd. Heel veel van wat je schrijft is niet goed, of moet in elk geval worden herschreven. Maar dat maakt je beter, dus het is nodig. Het schrijven valt nog heel erg mee, pas als je boeken wilt gaan verkopen – en zeker in grote aantallen – wordt het moeilijk. Maar ik zie dat zowel het schrijven als het verkopen door veel aspirant-schrijvers worden onderschat.

Viel er ook iets mee? 🙂

Dat je steeds beter gaat schrijven als je het vaker en meer doet. Dan bedoel ik wel veel vaker en veel meer. In mijn geval althans. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik altijd word begeleid door een redacteur tijdens het schrijfproces. En daar heb ik heel veel van geleerd. En wat in mijn geval heel erg is meegevallen, is dat wij veel boeken hebben verkocht en dat ik bijzonder veel goede recensies heb mogen ontvangen.

Je hebt je eigen uitgeverij opgericht. Wat hield dat in en zou je dit anderen aanraden?

Toen ik mijn eerste boek Dansen in de hemel (een roman) had geschreven, was het niet eenvoudig een uitgeverij te vinden. De uitgeverijen die enige interesse hadden waren niet echt voornemens te investeren in mij als onbekende schrijver en een nieuw boek. Daarnaast wilde ik graag een eerste oplage van 10.000 exemplaren. Ook maakte ik duidelijk dat mijn doel was om 100.000 lezers te bereiken en een top 10 notering in het jaaroverzicht, oftewel veel boeken verkopen. Dit werd door geen enkele uitgeverij serieus genomen. Hierop besloot ik om zelf een uitgeverij op te richten. Daarvoor had ik wel iemand nodig met ervaring en kennis van de boekenwereld.

Bij toeval kwam ik Elise de Bres tegen. Ik vertelde haar mijn verhaal en een paar dagen later richtten we Invictus Publishing op. Van Dansen in de hemel verkochten we in het eerste jaar ruim 50.000 exemplaren en in het jaaroverzicht van Nederlandse romans stond het boek op nummer 8. Was het een eenvoudig proces? Nee, wel leerzaam. Een uitgeverij heb je niet nodig, maar je hebt wel iemand nodig die weet wat je wel en niet moet doen, iemand met kennis van de boekenwereld. Voor mij is dat Elise de Bres. Zij kende vertegenwoordigers die ervoor zorgden dat onze boeken in de boekhandel terechtkomen. Zij kent mensen die onderdeel zijn van ons ‘dreamteam’.

Een goede editor en een corrector zijn essentieel. Elke schrijver heeft een begeleider nodig, een redacteur. Maar het belangrijkste is uiteindelijk als je een goed boek hebt afgeleverd, dat je zelf in staat bent om je boek te verkopen. Je hebt fans en volgers nodig. En je zal heel creatief moeten zijn om je boek onder de aandacht te brengen. Ik ben wekenlang door het land gereisd om gratis lezingen te geven. Wij hebben de eerste 1000 exemplaren gratis weggeven in de trein (een plek waar mensen lezen). Een eigen uitgeverij oprichten betekent wel dat je alle kosten zelf moet betalen, in elk geval moet voorfinancieren. Maar als je succes hebt, is de winst ook voor jezelf.

Wat hebben je boeken je opgeleverd?

In totaal hebben we nu rond de 175.000 exemplaren verkocht van mijn eigen boeken en de vertalingen die ik heb geschreven. Dat betekent dat veel mensen kennis hebben gemaakt met wat ik doe, naamsbekendheid en een beetje geloofwaardigheid in wat ik doe. Vaak is een boek of een podcast de eerste kennismaking. Vervolgens zijn er daarna mensen die willen meedoen met een online programma of een live event.

Heb je een advies voor ondernemers die een boek willen schrijven? 

Ik heb me heel goed ingelezen. Alle boeken die er bestonden over het schrijven en uitgeven van boeken heb ik gelezen. En ik heb een cursus gevolgd. Dus ik heb zelf goed onderzoek gedaan voordat ik begon en tijdens het schrijfproces.

Advies: Bedenk vooraf heel goed waarom je een boek wilt schrijven. Je denkt wellicht dat jouw verhaal uniek is, maar dat blijkt vrijwel nooit het geval te zijn. Wat wil je vertellen? Wat heb je te vertellen, wat voor de lezer echt interessant is? En bekijk dat vanuit het perspectief van de objectieve lezer, niet vanuit jouw subjectieve visie. Wat is je doel met het boek? Wil je boeken verkopen, veel lezers, of wil je er geld mee verdienen? Er is voldoende interessants te melden om een goed boek te schrijven, maar er zijn ook al heel veel boeken die niet verkocht en gelezen worden.

Volg in elk geval eerst een schrijfopleiding, zoals ik zelf driemaal een cursus heb gevolgd aan de Schrijversvakschool. Zorg dat je een goede redacteur betrekt vanaf het begin van het schrijfproces, wacht niet totdat je manuscript (in jouw optiek) klaar is. Zonder goede redacteur en corrector ben je kansloos. En denk tijdig na of je een uitgever wilt die je boek gaat uitbrengen, of dat je het in eigen beheer wilt doen. In beide gevallen moet je weten dat jij zelf de publiciteit moet regelen. Dus wat is je plan? Hoe ga jij je boek onder de aandacht brengen?

Andere berichten

Nog geen reacties


Voeg een reactie toe

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *